top of page
Maya Dicker

אז איזה יוגה את מתרגלת? ומה זה משנה איך קוראים לזה?

עודכן: 18 ביולי 2022




הפוסט הבא כאן לעשות סדר יסודי בדברים קודם כל עבור עצמי,

בתקווה שאם גם אתם נתקלתם בשאלה -

איזה יוגה את מתרגלת ?

תרגישו בטחון במקומכם בעולם התרגול ולא משנה באיזה זרם.


שאלה חשובה יותר בעיני היא - מה עומד מאחורי השאלה?



מה זה יוגה אינטגרלית/אינטגרטיבית?

במשך שנים תירגלתי יוגה (אשטנגה ויניאסה, שיבננדה, קונדליני) מבלי לדעת דבר על הפילוספיה היוגית וחשבתי שמדיטציה עדיף ללמוד מבודהיסטים

כיוון שיוגה היא בעיקר אימון פיזי.


למעשה התרגול הפיזי (האטה יוגה) הוא חלק קטן מאוד ממה שנקרא יוגה.


שיבננדה יוגה נוסדה ברישיקש עם סוואמי שיבננדה בשנות ה30 (סוואמי,כינוי למאסטר/מורה ובתרגום מסנסקריט "אחד שמאוחד עם עצמו"), בזמנו של שיבננדה הכוונה במושג "אינטגרלי" כשזה נגע ליוגה, היתה יוגה בתוך חיי היום יום אשר מונגשת גם למי שלא נזיר, בניגוד ליוגה של חיי פרישות ונזירות שהייתה נהוגה בהודו.


עד לפני כמה עשורים למעשה לא הייתה חלוקה של יוגה לסגנונות אלא רק שושלות וההנחיה תמיד עברה ממורה לתלמיד באופן מותאם אישית.

סוואמי וישנו דבננדה (מייסד יוגה שיבננדה) וסוואמי סאטצ'יטאננדה (מייסד הזרם האינטגרלי) היו תלמידיו וחלק מהשושלת של שיבננדה ודרכם הגיעה יוגה שיבננדה ויוגה אינטגרלית למערב בשנות ה60. סגנונות אלו קרובים ליוגה הינדואיסטית קלאסית בכך שמשלבים האטה יוגה (יוגה פיזית) עם תחומי למידה והעמקה אחרים מתוך הפילוסופיה השלמה של מציאת "חיבור" שזו המשמעות של היוגה.


יוגה אינטגרלית משלבת מספר זרועות יוגה מהיוגה השלמה.



  • האטה יוגה- האטה יוגה מתעמקת ברובד הפיזי באמצעות תרגול אסאנות (תנוחות), פראנאיאמה (תרגילי נשימה), קרייה (תרגילי ניקוי) מודרות (סגירות אנרגייה או מחוות גוף עם כוונה אנרגטית בקצוות הגוף בד"כ בידיים) בנדות (נעילות אנרגייה), הרפיה ותזונה יוגית.

זוהי היוגה של הפעולה, ומטרתה להביא לאיזון דרך תנועה.

בתנאי שהמיקוד במהלך התרגול אסוף אל הנשימה ובתחושות הפיזיות בגוף זו מדיטציה בתנועה.

רוב זרמי היוגה המוכרים לנו היום הם האטה יוגה ושואבים מן הטקסט "האטה יוגה פרדיפיקה"- בינהם האטה יוגה קלאסית, איינגר, אשטנגה ויניאסה, ויני יוגה ואחרים שמגיעים כמעט כולם מהשושלת של סוואמי קרישנמצ'אריה שהיה האטה יוגי.


  • ראג'ה יוגה- ראג'ה יוגה מתמקדת ברובד המנטלי ותודעתי על ידי תרגול של מרכוז וכינוס החושים כדרך למדיטציה למטרת שליטה בתודעה ואיחוד.

ראג'ה יוגה מתאפיינת בעבודה מודעת עם כל שמונת איברי היוגה כולל האטה יוגה (כפי שמופיעים בטקסט "סוטרות היוגה של פטנג'אלי") אבל יש דגש רב על ששת האיברים הנוספים מלבד תנוחות ונשימות-

כגון סייגים פנימיים וחיצוניים (אי אלימות, אי חמדנות, אמת, ריסון, חקירה עצמית ושביעות רצון) פרטיהארה(כינוס החושים), דאהרנה (התרכזות), דיאנה (התבוננות) וסמהדי (איחוד).

זרם הקונדליני יוגה למשל נקרא ראג'ה יוגה.


יחד עם זאת ניתן וחשוב לומר שאין הפרדה אמיתית בין האטה לראג'ה יוגה והעיקר הוא איך מתרגלים ולא איך קוראים לזה.

בנוסף כיוון שהפירוש של המילה "ראג'ה" הוא "מלך" או "עליון" והטבע האנושי הוא כזה שמשווה ואוהב להיות עליון על אחר, טוב בעיני לשים לב באופן כללי שאנחנו לא דבקים בסגנון היוגה שלנו כ "ה"סגנון הטוב ביותר וזוכרים להזכיר לעצמנו שהדרכים אל היוגה רבים כמספר האנשים ועבור כל אחד מתאים משהו אחר.


אחד הטקסטים העיקריים, "האטה יוגה פרדיפיקה", מנחה כי האטה יוגה למעשה מאפשרת ראג'ה יוגה ולהפך,

בכך שגוף חזק גמיש ונינוח מתמסר יותר לישיבה למדיטציה וכנגד,

יכולות מרכוז ושליטה על התודעה הגוברות עם מדיטציה מאפשרות העמקה לתוך התנוחות הפיזיות.


בנוסף התנוחות כגון הקשתות והגמשות משחררות מתחים רגשיים שהצטברו בגוף כך שכאשר יושבים אל המדיטציה מתחילים מנקודת פתיחה נינוחה יותר שמאפשרת התרכזות.




  • באקטי יוגה- באקטי יוגה מתמקדת ברובד הלב על ידי מסירות לדרך. (באופן מסורתי תרגול של אהבה ללא תנאי, מסירות דבקה לכוח עליון, הכרת תודה, תפילה, פוג'ה (טקס) ואמונה בלתי נלאית).


  • ג'נאנה יוגה- ג'נאנה יוגה מתמקדת ברובד האינטלקטואלי של תובנה וחוכמה באמצעות חקירת התודעה ישירות.


  • קארמה יוגה- קארמה יוגה מתמקדת ברובד העשייה באמצעות עשייה למען אחרים ללא היקשרות לתוצאה, גמול או הכרת תודה ומזמינה אותנו לבחון את המוטיבציה שלנו לעשייה בעולם בכלל.


יוגה אינטגרלית או שיבננדה יוגה שואפת לשלב בין זרועות היוגה ומתאימה מאוד למי שנמשך לרעיון של יוגה כדרך חיים המיטיבה לא רק עם הגוף הפיזי אלא עם הבן אדם השלם ומערכות היחסים שלו עם עצמו, משפחתו והסביבה.


באופן כללי ניתן לומר שכל תרגול יוגה אם מתמידים בו ומכבדים את הגוף הוא טוב ומטיב.


אפשר גם להסיק כי כל תרגול מסור באופן טבעי הוא גם לבסוף אינטגרלי -

כי כאשר מתרגלים לאורך זמן הגוף הפיזי לומד את התנוחות ומגלים פתאום שכל תנוחה היא אינסופית והמיקוד עובר מהפיזי למצב התודעה בתוך התנוחה.

כשתנוחה כבר לא מאתגרת ואף נהיית משעממת בדיוק שם מתחילה העבודה האמיתית של נשימות ומדיטציה ושם הפוטנציאל של היוגה במלא עוצמתה כמשנה לא רק את הגוף הפיזי אלא גם את התודעה.

העמקה במדיטציה היא השלב הבא המתבקש מהגוף והנפש.


עם ההעמקה במדיטציה יש פוטנציאל לגילוי חוויות מציאות חדשות וכאשר אנחנו בבריאות שלמה פיזית, מנטלית ורוחנית, הרצון לעשות למען אחרים הוא נביעה טבעית של הטבע הטהור שלנו

ואז באקטי יוגה וג'נאנה יוגה וקארמה יוגה מופיעים כחלק מהדרך כאילו תמיד היו שם.



יוגה אינטגרטיבית שייסדה בארץ ציפי נגב ותלמידיה מלמדים הלאה מתכתבת עם העקרונות האינטגרלים באופן שמתאים למקום ולזמן בו אנחנו נמצאים כאן ועכשיו.


יוגה אינטגרטיבית פוגשת אותנו עם ארגז כלים שבא לתת מזור למכאוב, לאפשר ריפוי וצמיחה, להתבונן אל תוך עצמנו, לרפא את העבר ולהתעצם בהווה כדי לחיות חיים טובים יותר בכל הרמות (גופנית, נפשית ורוחנית).

זו יוגה בראי של מערכות יחסים, בינינו לעצמנו, בין כל חלק בגוף לאחר ובין עצמנו לסביבה.

למעשה זה מכלול של אינטגרציות,

אינטגרציה של היוגה עם הידע שבא מבחוץ באמצעות מורים מתחומים נוספים של גוף נפש, אינטגרציה של מסורות שונות והחופש לתת מקום לידע המתגלה מבפנים דרך חקירה אישית.


מה זה משנה איך קוראים לזה?

זה באמת לא משנה העיקר שנלמד נצמח ונהנה.

בעיני, כהולכים בדרך יש ערך לידיעה מאין באנו, לאן נלך ובפני מי עתידים אנחנו לתת דין וחשבון.

פה את הדין וחשבון אנחנו עושים לעצמנו.

זה לא משנה איזה יוגה מתרגלים או איך נקרא לה משנה איך נתרגל ואם נעמיק לשאול את עצמנו מדוע.





249 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page